Tuesday, December 13, 2011

13 Dis 2011- Tahi lembu pengganti baja kimia.

Selama 3 hari kebun limau ini telah diserbu oleh saya sekeluarga. Anak-anak dan isteri telah menolong membersihkan kawasan persekitaran kebun. Nampak bersih dan sejuk mata memandang. Sistem saliran air telah dikemaskinikan dengan tumpuan kepada tanah di kawasan tanah merah. Selepas ini sistem saliran air akan dipertingkatkan di kawasan tengah. Kaedah fertigasi telah diguna pakai dalam proses saliran. Mudah dan mesra masa. Proses membaja telah diselesaikan oleh arif. Saya menggunakan baja 15:15:15. Harganya mahal juga. Integrasi pertanian boleh dilaksanakan di kebun limau ini. Jika keluasan tanaman limau lebih 1 ekar, kita boleh melepaskan seekor lembu dalam kawasan tanaman. Kelebihannya ialah baja tidak perlu dibeli kerana najis lembu sesuai untuk dijadikan baja semulajadi. Tanah juga tak keras sepertimana jika menggunakan baja kimia. Jangan risau lembu tidak akan memakan daun limau. Buktinya saya dah lakukan eksperiman ini selama 1 tahun. Bagaimana pandangan anda ?
Di bawah ini keadaan dalaman kebun limau saya yang diambil dengan menggunakan handphone. Kolam ikan pun ada tapi saja-saja bela keli dan sedikit tilapia merah. Saja nak bereksperimen sampai hasil lumayan.







  

 



 


 
 

 


  

1 comment:

  1. Assalamualaikum en limau kasturi.
    saya berminat untuk menjadi penanam limau kasturi.adakah jarak penanamam 6m x 6m tu agak jauh.bolehkah saya menanam pada jarak 3m x3m.buat masa ni saya telah mempunyai anak benih hampir 500 pokok.

    ReplyDelete