Thursday, September 30, 2010

Cara Menanam limau

PANDUAN MENANAM LIMAU KASTURI

Limau KASTURI adalah sejenis limau yang sangat digemari di negara ini untuk
kegunaan sebagi air minuman dan juga untuk dicampur dalam masakan. Buahnya kecil dan bulat, berukuran 1.5cm – 4 cm garispusat. Kulitnya berkilat dan licin dan isinya berwarna hijau kekuningan, berair tetapi masam. Pokoknya pula adalah lebih kurang 3 m tinggi.

IKLIM
Limau kasturi sesuai dengan iklim yang panas dan lembab seperti di negara kita.

TANAH
Boleh ditanam di atas berbagai jenis tanah tetapi didapati lebih sesuai ditanam di atas tanah jenis lom berpasir.

CARA-CARA MENANAM.
Limau senang dibiakkan melalui biji tetapi biasanya ia dibiak secara tampang iaitu secara tut. Jika dibiak secara ini pokok-pokok mengeluarkan buah lebih awal.
Menanam Jarak tanaman yang sesuai untuk limau ini ialah 12" x 12". Ia boleh di tanam dalam susunan empat segi sama. Ini menjadikan jumlah pokok seekar sebanyak 800 pokok.
Gali lubang sebesar 0.4m x 0.4m x 0.2m. Campurkan 10 hingga 12 kg baja organan ke dalam lubang. Siram sejurus selepas menanam. Penyiraman boleh dibuat 1-2 kali sehari selama 2-3 bulan pertama. Jika ada lebih duit sedikit elok gunakan sistem pam dan paip fertigasi, ia menjimatkan masa dan memudahkan pengaliran baja keseluruh kebun.
Selain daripada itu, pembajaan juga dilakukan dengan menggunakan baja organan seperti tahi lembu. Sebanyak 30-40kg/pokok/tahun boleh digunakan bagi peringkat tumbesaran (umur pokok 1-3 tahun) dan 40-60 kg/pokok/tahun selepas pokok-pokok mula berbuah.

CANTASAN
Cantasan untuk membuang pucuk-pucuk air, ranting-ranting mati dan ranting-ranting yang tidak dikehendaki adalah perlu dilakukan.

KAWALAN RUMPAI
Bagi pokok-pokok muda, kerja-kerja merumput hendaklah dilakukan dengan mencabut atau menggunakan cangkul dikeliling pokok. Bila pokok sudah cukup besar dan matang, kawalan rumpai secara kimia boleh dijalankan dengan menggunakan racun rumpai.

PENJAGAAN
Pembajaan Dua jenis campuran baja kimia boleh digunakan:
Baja Tumbesar : NPK Mg (15:15:6:4)
Baja Buah : NPK Mg (12:12:17:2)
Baja di tabur di sekeliling pokok di bawah hujung julai daun. Kadar dan masa pembajaan adalah seperti berikut:

No comments:

Post a Comment