Thursday, September 30, 2010

Minat, Hobi, Cubaan, Berusaha dan Bertawakal

Tujuan hobi adalah untuk memenuhi minat dan mendapat keseronokan, kadangkala ia bukan bermatlamatkan mendapat keuntungan dan ada masa bermotifkan keuntungan .

Ada hobi percuma dan ada yang memerlukan belanja. Sebagai contoh, hobi menanam bunga adalah percuma jika sekadar menggunakan pokok bunga yang sedia ada. Kemudian ia akan bertukar menjadi minat yang memerlukan kos yang besar jika ia melibatkan masa dan wang yang banyak seperti adalam hal "bonzai"

Bertani adalah hobi yang memerlukan belanja dan menghasilkan pulangan. Belanja diperlukan untuk membeli peralatan bertani seperti cangkul, pagar, benih-benih dan sebagainya.

Bagi saya bertani dan berternak adalah satu minat yang jika dimenafaatkan sepenuhnya akan mendatangkan kebajikan di dunia dan akhirat.

Dari Jabir bin Abdullah RA, dia bercerita bahwa Rasulullah Saw bersabda:
"Tidaklah seorang Muslim menanam suatu tanaman melainkan apa yang dimakan dari tanaman itu sebagai sedekah baginya, dan apa yang dicuri dari tanaman tersebut sebagai sedekah baginya dan tidaklah kepunyaan seorang itu dikurangi melainkan menjadi sedekah baginya." (HR Imam Muslim)

No comments:

Post a Comment